A pH (pondus hidrogenii, latinul potentia hydrogeni, hidrogénion-kitevő) dimenzió nélküli kémiai mennyiség, amely egy adott oldat kémhatását (savasságát vagy lúgosságát) jellemzi. Híg vizes oldatokban a pH egyenlő az oxóniumion-koncentráció tízes alapú logaritmusának ellentettjével.
A PH-Érték – értsd: P(annon)H(almi) Érték – a pannonhalmi borvidéki pincészetek szűkebb körének szakmai alapú és marketingkommunikációs összefogása.
A Pannonhalmi Borvidékhez ma közel 650 hektárnyi művelt szőlő tartozik és írásos emlékeink szerint már Szent László korában is javában folyt itt szőlőtermesztés, amely a bencések tevékenységének köszönhetően terjedt el – a rómaiak után ismét – a környéken. A 19. századi filoxérajárvány, majd a 20. század viharos történelme azonban ezt a borvidékünket sem hagyta nyom nélkül, és a küzdelmes évtizedek után a 2000-es évek elejétől ismét virágkorát élni látszik a borvidék.
Magyarország borvidékeit tekintve a Pannonhalmi Borvidék méret és népszerűség szempontjából is kicsit hátul van még a tornasorban, amelynek okai között elsősorban a rendszerváltozást követő intenzív győri iparosodás, valamint az agráriumban maradt itteni potenciális munkaerő nyugati szomszédjainknál történő jövedelmezőbb elhelyezkedése áll. A Pannonhalmi Borvidéken maradtak jellemzően nem változtattak az előző rendszer bevett modelljén és a termelt mennyiség jobbára folyóborként talált gazdára, ami nem emelte különösebben a borvidék ázsióját.
A Pannonhalmi Apátsági Pincészet újraalapítása óta ha nem is nőtt a borvidék termelésbe vont területeinek nagysága, azért a művelt területek nem kis hányada korszerűsítésre került, a fajtaválaszték racionalizálódni látszik, valamint ugrásszerűen megnőtt a palackos borok előállítása és forgalma, ami mind a minőségorientált termelést feltételezi. Ezzel párhuzamosan pedig felnőtt egy újabb generáció is, aki a maga lendületével és újító szemléletével ki szeretné venni a részét a borvidék minőségi megítélésének építésében. Mára abba a sajátos helyzetbe jutottunk, hogy a közönség a Pannonhalmi Borvidéket szinte kizárólagosan a Pannonhalmi Apátsági Pincészettel azonosítja, éppen ezért csak a közös borvidéki összefogás nyújthat alternatívát a borvidéki (el)ismertség eléréséhez az egyedi termelői térnyeréssel szemben.
Ebből a gondolatiságból született a PH-Érték, a pannonhalmi borvidéki pincészetek szűkebb körének szakmai alapú és marketingkommunikációs összefogása. Olyan nyitott halmaz ez, amely a gyakorlatban próbálja megvalósítani az együttműködést, és közösen igyekszik megfogalmazni a dinamikusan fejlődő, fiatalos borvidék identitását. A résztvevők – Cseri Pincészet, Hangyál Pincészet, Herold Pince, Pécsinger Szőlőbirtok, Tar Pincészet, valamint a borvidék zászlóshajójaként tekintett Apátsági Pincészet – mind megújult műhelyek megújított ültetvényekkel, high-tech feldolgozókkal és az új borászgeneráció képviselőivel, akik felismerték, hogy a jó bornak is kell cégér. A rendszerváltozás óta mennyiségben nem mutatott növekedést a borvidék, de minőségben nagyon sokat változtak-fejlődtek a pincészetek, amelyek most jutottak el a közös fellépés klaszterszerű megvalósításához, a kapcsolódó marketingkommunikációs tevékenységek végrehajtására a győri illetőségű Nine Company céget felkérve.
A PH-Érték meggyőződése, hogy a bort a turizmussal és kultúrával össze kell kapcsolni: ez a színvonalú és karakterű bortáj minőségi turizmust és kultúrát hív elő, amelyben a bor meghatározza a mellé rendelhető turizmus és kultúra nívóját és jellegét. A társulás önálló weboldalának és közösségi médiaaktivitásának indításán túl ezért a tervek között szerepel egy olyan angolul is megjelenő régiós bortérkép elkészítése, amely a pincéken és jó éttermeken kívül a történelmi látványosságokat is tartalmazza, továbbá Győr város önkormányzatával együttműködve egy bemutató- és kóstoltatóhely létrehozása a megyeszékhelyen, egyedülálló borvidéki rendezvények életre hívása, egy alulról építkező szigorúbb eredetvédelmi rendszer bevezetése vagy épp az első borvidéki közösségi bormárka megalkotása.
Szőlőfajták
Analitika
Szőlőtermesztés
Feldolgozás
Borházasítás
Palack
Színe a zöldesfehértől a zöldessárgáig terjedő skálán mozog. Friss és üde jellegű házasítás, amely hordozza a rajnai rizling jegyeit, miközben annak karaktere nem uralkodik el a tételen. A bor kerek kortyban ölt testet, gyümölcsös ízvilágú, emellett lendületes és arányos savakkal rendelkezik. A Pannonhalmi Borvidék könnyedsége és jellegzetes egyénisége mutatkozik meg a palackozott tételekben.
Nine Company Kft.
9027 Győr, Puskás Tivadar utca 8.
+36 30 349 6141
csonka.imre@nine.co.com
www.ph-ertek.hu
www.facebook.com/phertek