Immáron hagyományosan, minden év tavaszán debütál a BalatonBor legújabb évjárata: ezúttal május 21-én, a Societé Bistróban lehetett először megkóstolni a 2018-as szüret eredményeként palackba került olaszrizlingeket. Az eseményhez másodjára csatlakozott Villány közösségi bormárkája, a RedY, de új díszvendéget is köszönthettünk Pannonhalmáról, a PH-Érték klasztert. Idén a BalatonBor fókuszában a gasztronómiai értékesítés áll.
Sétálókóstoló keretén belül maguk a borokat készítő borászok mutatták be a BalatonBor legfrissebb évjáratát május 21-én a budapesti Societé Bistróban.
A BalatonBor egyik lényegi pontja a közösségi összefogáson alapuló régiós bormárka létrehozása, ebből kiindulva az „egy fecske nem csinál nyarat“ alapon az ötletgazdák szívesen fogadják a hasonló kezdeményezéseket. A tavalyi évhez hasonlóan az idei rendezvényen is lehetett a villányi összefogás eredményeként létrejött friss évjáratú RedYket kóstolni, valamint idén egy új, még talán kevésbé ismert közösségi bormárka is csatlakozott az eseményhez. A Pannonhalmi Borvidék összefogásának eredményeként született meg a rajnai rizling alapú házasítás, a Pannonhalmi PH-Érték, amellyel együtt május 21-én első alkalommal mutatkozott be a három közösségi bormárka egymás, a szakma és a nagyközönség számára egyaránt.
A közösségi bormárkák mellett a rendezvényen kóstolhatóak voltak a balatoni régiós borpiramis következő szintjén álló HegyBorok is.
A BalatonBor megalakulása óta évről-évre egyre nagyobb sikert könyvelhet el magának: egyre több termelő küldi el borát bírálatra, egyre többen ismerik meg a márkát és egyre többen keresik a termelőknél és a viszonteladóknál is. Ezzel összhangban a palackszám is évről évre nő, az idei évben 60 ezer palack kerül a piacra.
A BalatonBor első évében kizárólag a termelőknél volt elérhető, második évben nyitott a régiós értékesítés és a gasztro felé. A BalatonBorhoz köthető egyesületek az eddigieknél is jobban szeretnék motiválni a vendéglátósokat: így aki legalább 60 palackra ír alá szerződést, az első 12 palackot most ingyen kapja meg a termelőtől.
A RedY egy portugieser alapú házasítás, amelyben megjelenhetnek egyéb Villányban honos fajták is. A portugieser aránya 51-66%, a hazai fajtáké (blauburger, kadarka, kékfrankos és zweigelt) 20-49%, míg a nemzetközi fajták aránya 0-14% lehet. A cél minden esetben egy illatában piros- és feketebogyós gyümölcsös, enyhe hordóhasználattal megtámogatott, fűszeres, lendületes, fiatalos bor. A borokat megjelenés előtt egy külön eredetvédelmi bizottság minősíti – akárcsak a villányi cabernet franc-okat. Aki megkapja a minősítést, az használhatja a nevet és az egységes arculatot. Első évjárat: 2017.
RedY videóA Pannonhalmi Borvidék könnyedsége és jellegzetes egyénisége mutatkozik meg a PH-Érték elnevezésű borban, amely egy rajnai rizling alapú (minimum 50%) házasítás. Fontos kitétel, hogy a házasításba kerülő illatos szőlőfajták aránya nem haladhatja meg a 30%-ot. A szőlő esetében elsődleges szempont a környezettudatos gazdálkodás és a kézi szüret, valamint csak a szigorú minőségellenőrzésen átesett borok kerülhetnek lepalackozásra PH-Érték néven. Friss és üde házasítás, a bor kerek kortyban ölt testet. Első évjárat: 2017.
PH-Érték videóA BalatonBor kifejezetten a Balatoni Borrégió területéről szüretelt olaszrizlingből készülő könnyed, jóivású reduktív bor. A bírálóbizottság döntése értelmében csak minőségi, hibátlan borok kerülhetnek lepalackozásra. A borok és a felvásárolt szőlő piaci ára is adott: így fognak össze a borászok a szőlő alacsony felvásárlási ára ellen. A bírálóbizottság által jóváhagyott borok egységes cimkével és csavarzárral kerülnek lepalackozásra.
„A BalatonBor régiós termék létrehozásával közös célunk a Balaton körüli szőlőterületeken gazdálkodók piaci helyzetének stabilizálása, alkupozíciójuk erősítése. Az általuk termelt jó minőségű szőlő számukra kedvező áron történő felvásárlása, ezáltal egy minden piaci szereplő számára előnyös fair-trade termék létrehozása. Hosszú távon egy alulról szerveződő régiós integrátori rendszer előmozdítása, végső soron a balatoni szőlők megújítása, a borok számára stabil hazai és külföldi piacok kiépítése, valamint a tó körüli termőterületek növelése.” Első évjárat: 2015.
BalatonBor videó